بررسی سلامت افراد مسن مبتلا به پیش دیابت در یک مطالعه ی دراز مدت

5  ژوئن 2019- در مطالعه ای که نتایج آن در مجله ی Internal Medicine منتشر گردید، افراد مسن مبتلا به پیش دیابت برای مدت 12 سال تحت نظارت قرار گرفتند، وضعیت بیماری اکثر افراد در طی این مدت ثابت و یا قند خونشان به سطح طبیعی بازگشت و تنها یک سوم از این افراد به دیابت مبتلا شدند یا درگذشتند.

از میان 918 فرد 60 ساله و بالاتر که به پیش دیابت مبتلا بودند، در طی این مدت قند خون 204 نفر (22درصد) به سطح طبیعی بازگشت، 119 (13 درصد) به دیابت مبتلا شدند و 215 نفر (23 درصد) درگذشتند. فشار خون سیستولیک پایین، عدم وجود بیماری های قلبی و کاهش وزن با احتمال بیشتر برای معکوس شدن پیش دیابت و رسیدن به سطح طبیعی قند خون مرتبط بود، در حالی که چاقی به پیشرفت بیماری پیش دیابت به دیابت کمک می کرد.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Ying Shang  از موسسه کارولینسکا در سوئد گفت: علیرغم مطالعات متعددی که بر وضعیت پیش دیابت در جوانان انجام شده است، این اولین مطالعه ای است که روند طبیعی پیش دیابت را در افراد مسن تر بررسی نموده است. نتایج ما نشان می دهد که حتی در سن بالا، معکوس نمودن وضعیت پیش دیابت به سطح قند خون طبیعی می تواند با کنترل موثر وزن و کنترل فشار خون امکان پذیر باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-health-older-adults-prediabetes-problems.html